Ko govorimo o motivaciji, se v mislih prikaže podoba trenerja, ki ognjevito podžiga svoje moštvo,
vodje prodaje, ki opogumlja svojo prodajno ekipo ali maratonca, ki se odpravlja na trening na najbolj mrzel dan v letu.
Vendar bistvo motivacije ni zgolj v junaških pozitivnih aktivnostih, ampak v majhnih korakih.
Večina ljudi zjutraj vstane in gre v službo brez posebnega razmišljanja, zakaj gre tja in zakaj dela stvari tako, kot jih dela. Potrebno pa se je zavedati, da je vse, kar delamo, z nečem motivirano.
Motivacija je ena izmed ključnih dejavnikov, ki vpliva na uspešnost organizacije, saj motivirani zaposleni veliko bolj prispevajo k postavljenim ciljem in uresničevanju vizije podjetja. Naloga managerjev in vodilnih kadrov v podjetju je prepoznavanje potreb in motivov svoje ekipe ter jih na podlagi tega usmerjati in motivirati, seveda ob predpostavki, da so najprej motivirani managerji sami.
Najprej je ključno razumevanje motivov, ki se skrivajo za dejanji posameznikov. Skozi športno prispodobo lahko to razložimo na način, da ne moremo pripraviti učinkovitega programa za stranko v fitnes centru, če ne poznamo njenega motiva. Lahko da trenira za maraton, mi pa ji pripravimo program za dvigovanje uteži. Prav tako imamo v delovnem okolju osebe z različnimi motivi, ki prihajajo iz različnih okolij, zato se je potrebno prilagoditi vsakemu posamezniku. Nekdo je lahko motiviran za delo iz finančnih razlogov, drugi si želi kariernega razvoja, motivacija tretjega pa izhaja iz perspektivnosti branže, v kateri dela.
Nekatere izmed najpomembnejših zakonitosti motivacije so:
Za motiviranje moramo biti motivirani.
Nemogoče je motivirati nekoga drugega, če nismo motivirani sami. Vzemimo za primer team leaderja, ki prihaja na delo pred vsemi drugimi, verjame v vizijo in poslanstvo podjetja, ima pozitiven odnos do vseh, je pošten, zanesljiv in vodi z zgledom. Tak vodja lahko prenaša svojo motivacijo na druge in s tem dviguje raven učinkovitosti svoje ekipe.
Za motiviranje je potreben cilj.
Da smo motivirani, potrebujemo jasen in točno določen cilj. Motivacija pomeni prizadevanje za prihodnost, saj je prizadevanje brez cilja nesmiselno.
Motivacija, ko jo enkrat vzbudimo, ne traja dolgo.
Človek je lahko motiviran doma, na delovnem mestu pa motivacije nima – in obratno. Že to je dovolj dober razlog, zakaj bi moral vsak posameznik dojeti moč motivacije, poznati samega sebe in vedeti zakaj se odziva, kot se. Vsak mora spoznati, kaj so njegovi vzvodi oziroma motivi in kako vplivajo na njegovo delovanje.
Soudeležba motivira.
Ljudi včasih bolj motivira občutek, kako koristni so pri delu, kot način, kako ravnajo z njimi. Kadar ljudje čutijo, da sodelujejo in so vključeni v poskus uvedbe nečesa novega ali v uresničevanje nekega projekta, se raven motivacije močno zviša.
Če vidimo, da napredujemo, nas to motivira.
Ko vidimo, da smo uspešni, smo vedno bolj motivirani, če pa opazimo, da nazadujemo, bomo motivacijo pogosto izgubili.
DEJAVNIKI MOTIVACIJE
Čeprav je plača pomemben dejavnik pri motivaciji zaposlenih, ki ga vsekakor ne gre zanemariti, so izrednega pomena tudi drugi dejavniki. Če verjamete ali ne, dobrega pomočnika ne morete kupiti, morate si ga zaslužiti. V današnjih poslovnih razmerah je napredovanje organizacije močno pogojeno z nadpovprečno motivirano ekipo. Ekipo pa motivira možnost, da lahko sodelujejo pri nečem velikem, da ustvarjajo spremembe, da prispevajo svoj delež, da blestijo. Svoje zaposlene lahko motivirate, da opravljajo izjemno delo tako, da jim razen priložnosti, da blestijo, zagotovite tudi orodje in znanje, s katerim lahko izkoristijo to priložnost.
Vsaka skupina ljudi, ki stremi k uresničitvi nekega skupnega cilja, dela najbolje, kadar je motivirana kot tim. Kolektivni duh, določitev cilja in zbiranje moči za zadnji napad pred ciljno črto so vsi močni skupinski motivatorji. Dejansko so občutki, ki jih imamo kot del neke skupine, mnogo močnejši motivatorji kot je uresničitev cilja sama po sebi.
Spodaj je navedenih nekaj uporabnih predlogov, kako najbolje motivirati zaposlene in so vam lahko tudi iztočnica za vaša lastna načela.
- Oblikujte čvrsta pravila in jih uporabljajte brez izjem.
Kar velja za enega, mora veljati za vse. Posebni kriteriji in ugodnosti za zgolj eno osebo lahko ostale člane ekipe močno demotivira oziroma motivira v negativni smeri (izključevanje osebe iz teama ipd.)
- Vsakemu članu ekipe dajte osebno poslanstvo.
Naj bo vsak član ekipe motiviran z nekim višjim ciljem, h kateremu bo stremel in mu bo obenem dajal zagon ter podlago za nadpovprečne rezultate.
- Ustvarite pogoje za osebno rast in napredovanje.
Vlagajte v svoje zaposlene, omogočite jim izobraževanja na njihovem področju, spodbujajte njihovo vključenost in jim dajte priložnost, da se dokažejo, če izkažejo željo po večjih odgovornostih.
- Ustvarite pravo okolje.
Motiviranje ekipe oziroma zaposlenih je lahko učinkovito le v pravem okolju. Vodja lahko na primer poskusi motivirati delovno skupino ljudi z vpeljavo tekmovalnosti ali programa spodbud. Vendar še tako dobro pripravljeni programi ne bodo padli na plodna tla, če v ekipi prevladuje nezadovoljstvo in nezaupanje.
Med motivacijo in močjo obstaja tesna povezava, o čemer priča nenevadna zgodba o materi, visoki le 162 centimetrov in težki dobrih 40 kg, ki je s sinom doživela prometno nesrečo. V bolnišnici je bilo ugotovljeno, da ima zdrobljeno hrbtno vretence. Očitno je do poškodbe prišlo, ko je dvignila avto, saj je bil otrok ujet pod pločevino. V normalnih okoliščinah mati nikakor ne bi mogla dvigniti vozila, saj s svojo drobno postavo ni imela dovolj telesne moči. Imela pa je moč motivacije!
Moč je v vas samih, začnite že danes – pogovor ob kavi je najboljši prvi korak do motivirane ekipe 😉
Že zgolj preko neformalnega pogovora lahko ugotovite, kaj motivira posameznike v vaši sredini in s tem začnite tlakovati pot do ustvarjanja vrhunske ekipe, ki vas bo dolgoročno nagradila z nadpovprečnimi rezultati.